måndag 30 mars 2009

Loppisglädje och Hemlis-lycka

I söndags hade jag såå fruktansvärt tråkigt här hemma så jag tog med mig sonen och en kompis och åkte på loppis. Oj va roligt det var! :-) Det är tur att man inte kan handla med kort där för då hade det nog slunkit med hur mycket som helst, nu hade jag tatt ut 300 kr som jag ansåg innan att det var det jag hade råd med. Letar ju efter pinnstolar till mitt kök.
Några pinnstolar till köket blev det dock inte, men dom där 300 kronorna flög sin kos, plus 2 till som jag skramlade ihop ur fickorna. Men jag är så nöjd ändå!



Köpte mig en utfällbar trappstol till köket. En precis likadan fanns nånstans i min barndom, antingen hos mormor eller hos mammas morbror Nisse. Jag är totalt lycklig för att jag fann denna. 75 kronor fick jag ge för den, brydde mig inte ens om att pruta.
Sen det lilla vita bordet (sängbord?) tyckte jag var jättecharmigt när det var så slitet och dant. Jag vet inte än om jag ska ha det på balkongen i sommar eller om det ska få nån hedersplats inne. Tycker mer och mer om det, trots att det är lite vingligt.
Ja men se, sen blev det ju en pinnstol också ju! Den är ju till sonen då. Och den där stackars pinnstolen släpar han runt i hela hemmet. I morse satt han på den vid frukostbordet. Funkade sisådär eftersom bordet hamnade i pannhöjd på han då. Men han var nöjd ändå. :-)
Sen blev det också ett bilgarage och en liten race-bil i sån där härligt "när-jag-var-liten"-kvalitet.


Precis innan vi skulle åka hem så fick jag ögonkontakt med den här tavlan också. Åh, jag vart så orolig att den skulle vara dyr för jag ville så gärna ha den! Men den kostade bara 50 kronor.


Jag har sett den tidigare på ett antikvariat för säkert tio år sedan och då kostade den 450 kronor.. Gissa om jag blev glad! :) Jag tycker så himla mycket om dom där tavlorna. Alltså jag har två stycken i samma stil innan. En som jag har ärvt av min farmor och en som följde med när jag köpte min stuga en gång i tiden.. Jag hittade en bild från stugan där dom syns iaf lite..



Apropå det så SAKNAR JAG MIN STUGA!!! Så härligt det hade vart att kunnat åkt dit med sonen nu i sommar.., det var så himla mysigt där. Synd bara att den var i behov av för stora åtgärder för att jag skulle klara av det...




Nåväl. Till något roligare igen. Jag fick paket från min Hemlis 5 kompis idag! Ett knallgult påskpaket. :o)


Tack snälla Hemlis-kompis! Och du behöver inte vara orolig, Kevät-garnet var ju inte lila alls utan rosa och vinröd. :-) Jättemysig vårigt. Och det gröna Janne-garnet är verkligen Elin-färg. Jätteroligt att få garner som jag inte har sett innan. Känner att det rycker i sticka-socka-nerven nu men måste på något sätt lära mig att sticka på rundsticka först, har ju en bok med steg för steg så det ska ju inte vara omöjligt tycker jag..
Sonen äter inte godis, men chokladstängerna ligger inte och samlar damm för det. *hoppsan* Dom var jättegoda..... Sedan har du lyckats bra och samlat mina två passioner i ett och samma, choklad och TuttiFrutti.

Hade tänkt visa lite vad jag stickat och så där också men det får bli imorgon.., eller kanske dagen efter det för jag tror morgondagen är rätt fullbokad redan för ovanlighets skull.. Soptippssväng, tvättstuga, möbelflytt, middagsbjuda och så eventuellt ett kalas på kvällen. Nå, det kommer mera innan påsk iaf! :o)

4 kommentarer:

Sommarfröken sa...

Visst är det kul med loppisar! Exakt en sån där "pallstege" har jag efter min farmor! Perfekt att ha i köket!
Ha det bra!/ Sommarfröken

Eva sa...

Jag är oxå med i "älskar Loppis" klubben.
sonen kan väl sitta vid det lilla bordet,när han anv.sin fina pinnstol...det var säkert Nisse som hade en sån hög stol. tycker mej minnas att det fanns sådana överallt när man växte upp*ler*

Fint paket du fick,det gröna garnet
är ursnyggt !

Kramen !

~●Helena Pettersson●~ sa...

Jag ser att det är fler som loppisfyndat. :)

Susilull sa...

Vilka härliga loppisfynd!! Sängbordet och pinnstolen var ju jättefina! Det är perfekt att pigga upp sig med lite loppis när man har tråkigt!